Wednesday, July 22, 2009

Perjalanan Hidup Satu Tujuan.

Kenangan Semasa Praktikum di SMK Wangsa Maju, Kuala Lumpur.
Kenangan 4 tahun di Kolej Harun Aminurrashid, UPSI jadi memori abadi.


Kenangan Praktikum Di SK Sg Buaya, Rawang, Selangor.
Kenangan Semasa di Asrama Sekolah

Blog ini sengaja dimulakan dengan gambar-gambar diatas. Gambar tersebut sangat menyuntik elemen kenangan yang selalu terbayang didalam ingatan.
Kerja, Temuduga, Konvo dan Posting.

Empat frasa ni memang selalu disebut-sebut oleh semua kawan2. Semua sibuk nak postinglah, kerjalah, persiapan konvo dan temuduga. Yang pasti kesemuanya akan menjelma tidak lama lagi.

Kenangan di Universiti

Menjelang tarikh istiadat konvokesyen yang hanya kurang dari sebulan ni, selalu aku teringatkan kisah-kisah di universiti. Kalau mahu dijilidkan bak tesispun berdombong-dombong koleksi yang boleh dihasilkaRakan-rakan yang sangat menghiburkan, suasana kampus yang sangat menceriakan dan kuliah yang tidak membebankan. Semua himpunan memori akan tersimpan. Kenangan hampir 4 tahun di Kolej Harun terlalulah banyak. Unit 2-5-9, 2-2-10, 2-2-6 dan 2-4-1 akan disimpan sebagai satu kenangan cukup terindah. Tragedi rampasan TV haram di unit 2-2-6 tentu tidak boleh dilupakan. Kemudian beramai-ramai menyaksikan siaran secara langsung bola dan drama petang manjalara (kini ulangan di tv3) dirumahku?huhu inra,yus,ashiq,muz,raizuan tentu ingatkannya.

Konvokesyen

Setelah lama dinantikan, inilah saat-saat yang ditunggu, istiadat konvokesyen. Berangan mahu memakai jubah tatkala melihat abangku berkonvo, kini bakal menjadi realiti. Berangan mengambil gambar sebesar bagak juga bakal direalisasikan. Alhamdulillah buat kesekian kalinya, Allah melunaskan hasrat untuk bergelar graduan sarjana muda pertama. Mimpi bukanlah fantasi andai tekad dan impian disaluti. Dulu sejarah akademikku, bukanlah sehebat manapun sekadar mendapat 3A,3B,3C (SPM) sahaja. Berbanding dengan rakan-rakan, ada yang memperolehi kesemua A dalam peperiksaan. Tetapi inilah rezeki yang Allah berikan. Tarikh 15 Ogos bakal menjadi saksi. Jemput datang ye..


Temuduga KPM

Temuduga juga merupakan saat yang paling dirisaukan. Mahu menjawab beberapa soalan berkaitan isu pendidikan menjadi alat untuk Berjaya ataupun tidak. Walaupun bekerja di KPM, dan andai cuba membodek2 soalan, namun manakan mungkin yang susah menjadi mudah, integriti juga janganlah disanggah. Untuk temuduga guru KPM akau akan bertemuduga di BTPN Melaka pada 5 Ogos 2009. Kebetulan pada ketika itu aku ‘out station’ untuk taklimat kursus di King Hotel, Melaka, jadi mudahlah untuk kesana.

Kerja

Kerja berjalan seperti biasa. Rutin taklimat bagi beberapa kursus masih diteruskan. 26-29 Julai takliamt di Hotel Putra, Kuala Lumpur. Kemudian Awal ogos di Hotel King, Melaka. Kadang-kadang pernah jua terfikir sama ada mahu bekerja terus disisni ataupun sebagai seorang guru?.Sebenarnya selain tawaran di KPm tempat ku bekerja ini), aku juga mendapat tawaran di Jabatan Perdana Menteri Sebagai Pegawai Khas Program Anak-Anak Permata Negara. Namun aku tolak disaat-saat akhir. Semuany kerana cintakan bidang perguruan. Tatkala membaca SMS hari guru (masih disimpan), hatiku terus teringatkan suasa sekolah. Ya Allah berikanlah ku petunjuk, jalan mana yang terbaik untukku.

No comments: