Saturday, January 30, 2010

Aku Guru - Dampakan Oh... Januari


Mulai dari penulisan ini aku akan coretkan beberapa warkah menarik setelah bergelar sebagai Pendidik. Maklumlahkan, guru berhadapan dengan beribu-ribu anak murid, sudah tentu pelbagai karenah dan ragam yang ada. Nah bacalah...

Anak Muridku Patuh Betul

Sebagai seorang guru, akuni kadang-kadang tertinggal marker dan kehabisan dakwat marker pen. Jadi aku gunaje mana-mana marker yang aku ada. Aku guna warna biru, hitam, dan kadang-kadangtu merah. Kelas Moral 2 Ehsan, aku menulis nota didinding dengan bercampur-campur warna kejap biru, kejap merah dan kejap hitam. Semalam (29 Jan 2010) aku kutip buku-buku mereka(gigihla nak menanda). Tanda punya tanda sampaila kebuku Kumar. Aku pun pelik, aik asal kejap dia guna pen merah, kejap guna pen biru? Yang tak tahannnya dalam satu baristu kejap ada perkataan warna biru kejap warna merah. Nak kata yang dimerahkantu isi penting tapi bukan juga. Aku tanya dengan dia: (aku rasa korang dah dapat agakdah)

” Kumar kenapa awak tulisni bercampur-campur warna”

Jawab Kumar:

“saya ikut apa yang cikgu tulis, bila cikgu guna marke biru saya guna biru,dan begitula kalau guna merah dan hitam”.

So?...korang dah taukan? Sentaptak?

Cikgu Tersilap Masuk Kelas

Kelas peralihan bertukar ke bangunan baru menggantikan kelas 2 Falah kerana lokasi dan keadaan sangat seuai untuk Kelas Peralihan yang seramai 53 orang tu(yang adooo ramai ooo). Seperti biasa Selasa (19 Jan 2010) aku masukla kelas Peralihan untuk mengaja mereka Amalan Bahasa Melayu.

”eh kak(Pn. Noraini Rain), sekarang masa sayalah kak.Akak aja Peralihanke sekarang?.”

”eh ni bukan 2 Falahke?”

”bukanlah kak,2 Falah dan pindah kat blok laindah..Ni Kelas peralihan”

”masyaAllah, tulah yang saya sangat pelik, kenapa kelas sayani ramai betul India dan Cina, kemudian ramai semacam. Bising pulaktu, setau saya 2 Falah tak macam ini”

”la...(aku ketawa dalam hati), dah lamake akak masuk”

“adala dekat 15 minit”…- Akak tu sentap..hahahaha
Mengajar PJK

Sesuatu yang memang tak pernah aku terpikir. Mengajar Pendidikan Jasmani dan Kesihatan (PJK). Maaf ya aku langsung tak ada ikhtisas. Di UPSI pun aku tak pernah menjengah kaki ke padang mahupujn gymnasium untuk bersukan.. Ohhhh tidak.. tapi lama kelamaan aku jadi biasa dan merasakan aja PJK lagi senang dari mengajakat kelas. Jadi, setiap rabu jam 5.00-6.00 saksikan aku di Padang sekolah ya...hahaha tak sentap ye.

Tersilap Bagi Arahan

Pertama kali memasuki kelas Peralihan yang ramai sangat tu (4 Januari 2010) jam 3.00 petang.

”selamat tengah hari Cikgu”

Hahahahahah aku ketawa berdekeh2(tapi steal cover bak profesion profesionalkan).

“awak salah sebut”

“sekarang jam berapa”

Pitching Lari

Mengajar Peralihan yang terlalu ramai menyebabkan pitching aku selalu lari kadang2 berbunyi halus dihujungnya..ala-ala terkucillah…bukan sekali tetapi berkali-kali.

Itu sahaja beberapa kenangan menarik Januari. Ya Allah terus jadikanku muallim yang mampu mencorak anak-anak bangsa ini.

No comments: